söndag 18 november 2012

Elevers språk-, läs- och skrivutveckling


Bedömning för lärande

Vilka typer av gensvar ges på elevernas läsande och skrivande?

Vid F-3-skolan i Säffle arbetar vi med att utveckla vår färdighet i formativ bedömning. 


Vi gjorde det valet utifrån en analys av skillnaden mellan hur elever och lärare ser på läsande och skrivande och vilka textvärldar eleverna rör sig i. 
Den bärande tanken är att en utvecklad formativ bedömning ska öka elevernas lärande. De svagare eleverna gynnas särskilt, enligt forskningen, och lusten för skolan ökar hos både elever och lärare. Men för att formativ bedömning ska leda till dessa positiva resultat förutsätts
  1. att eleverna involveras,
  2. att bedömningen leder till att den fortsatta undervisningen påverkas och
  3. att bedömningen sker på sätt som främjar elevernas självkänsla.
 Vi har utgått från frågorna i Skolverkets stödmaterial ”Kunskapsbedömning i skolan” Vad är målet? Var befinner sig eleven nu? och Vad ska eleven eller läraren göra för att eleven ska nå målet i form av kunskapskrav?
    Vi tydliggör syfte och kunskapskrav i svenska för eleverna och följer kunskapsutvecklingen bl.a. genom att använda ”Nya språket lyfter – Observationsschema för min språkutveckling”.
Vi använder bl.a. materialet ”Uppdrag språklyft 1” och modeller ur B.Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse” i vår undervisning.
    Lärarna ger återkommande feedback och feedforward (framåtriktad återkoppling) under inlärningsprocessen och eleverna utvecklar sin förmåga till självbedömning genom observationsschemat och kamratbedömning enligt bl.a. metoden two stars and a wish.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar