Bedömning för lärande
Vilka typer av gensvar ges på
elevernas läsande och skrivande?
Vid F-3-skolan i Säffle arbetar vi med att utveckla vår
färdighet i formativ bedömning.
Vi gjorde det valet utifrån en analys av
skillnaden mellan hur elever och lärare ser på läsande och skrivande och vilka
textvärldar eleverna rör sig i.
- att
eleverna involveras,
- att
bedömningen leder till att den fortsatta undervisningen påverkas och
- att
bedömningen sker på sätt som främjar elevernas självkänsla.
Vi tydliggör syfte
och kunskapskrav i svenska för eleverna och följer kunskapsutvecklingen bl.a.
genom att använda ”Nya språket lyfter – Observationsschema för min
språkutveckling”.
Vi använder bl.a. materialet ”Uppdrag språklyft 1” och modeller ur B.Westlunds
bok ”Att undervisa i läsförståelse” i vår undervisning.
Lärarna ger
återkommande feedback och feedforward (framåtriktad återkoppling) under
inlärningsprocessen och eleverna utvecklar sin förmåga till självbedömning
genom observationsschemat och kamratbedömning enligt bl.a. metoden two stars and a wish.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar