söndag 18 november 2012

Elevers språk-, läs- och skrivutveckling


Vilka elever kommer till vår skola?

Att arbeta med bildpromenader för att utveckla skrivandet
Filipstads kommun, årskurs 1 och 3-4


Utgångspunkten i vårt arbete är de frågor om läsning och skrivning som vi ställde till alla elever och lärare som deltog i projektet för att få svar på grundfrågan: Hur får jag veta hur mina elever ser på läsande och skrivande? 

Efter en analys av elev- och lärarsvaren kunde vi se en skillnad i att eleverna beskrev både läsning och skrivning genom att räkna upp saker man gör när man läser och skriver samt själva hantverket medan lärarna tog upp nyttan och användbarheten samt funderade på vad det egentligen innebär att vara en läsare och skrivare.
För att utveckla arbetet med att flytta fokus från att eleverna räknar upp saker man gör som till exempel läser i ordlistor, jobbar i boken, läser räkningar till att de själva uppfattar sig som läsare och skrivare genom att kommunicera med text och bild, tog vi del av litteratur och film om Kiwimetoden.
Resultatet blev att vi ville arbeta med och utveckla bildpromenader genom storböcker. För att få syn på utvecklingen valde vi att filma några bildpromenader för att analysera dem tillsammans.
Vi såg att bildpromenader var ett bra komplement till vårt arbete med att skriva sig till läsning genom datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar