Vilka elever kommer till vår skola?
Att
arbeta med bildpromenader för att utveckla skrivandet
Filipstads
kommun, årskurs 1 och 3-4
Utgångspunkten i vårt
arbete är de frågor om läsning och skrivning som vi ställde till alla elever
och lärare som deltog i projektet för att få svar på grundfrågan: Hur får jag veta hur mina elever ser på
läsande och skrivande?
Efter en analys av elev- och lärarsvaren kunde vi se
en skillnad i att eleverna beskrev både läsning och skrivning genom att räkna
upp saker man gör när man läser och skriver samt själva hantverket medan
lärarna tog upp nyttan och användbarheten samt funderade på vad det egentligen
innebär att vara en läsare och skrivare.
För att utveckla
arbetet med att flytta fokus från att eleverna räknar upp saker man gör som
till exempel läser i ordlistor, jobbar i boken, läser räkningar till att de
själva uppfattar sig som läsare och skrivare genom att kommunicera med text och
bild, tog vi del av litteratur och film om Kiwimetoden.
Resultatet blev att vi
ville arbeta med och utveckla bildpromenader genom storböcker. För att få syn
på utvecklingen valde vi att filma några bildpromenader för att analysera dem
tillsammans.
Vi såg att
bildpromenader var ett bra komplement till vårt arbete med att skriva sig till
läsning genom datorn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar