När fröken läser
känner jag mig trött!
Torsby kommun, Förskoleklass – årskurs 1 - 3.
Hur får jag veta hur mina elever ser
på läsande och skrivande?
Den första delen av projektet handlade om att ta reda på om
det fanns skillnader mellan hur lärare och elever uppfattade läs- och
skrivprocessen. Värmlandsgruppens forskare och gruppledare utformade därför ett
antal frågor som lärare och elever fick besvara var för sig. Det kom fram en
hel del intressanta skillnader mellan elev och lärarsvar. Lärarna talade om att
en text hade ett innehåll, att någonting händer i mötet mellan läsaren och
texten. Barnen talade i högre utsträckning om att de satte ihop bokstäver som
blev till ord.
I våra efterföljande diskussioner påtalade lärarna även att
flera elever verkade ointresserade vid högläsning och gärna valde bort att själva
läsa. Vi utformade därför en särskild enkät för att ta reda på mer. Genom
elevernas svar på enkäten fick svar som; Det känns jobbigt när fröken läser
högt, jag blir trött, jag förstår inte alltid allting. Vid egen tyst läsning
framkom samma svar. Att lyssna på böcker eller läsa själv var uppenbarligen en
aktivitet som inte tilltalade alla elever.
Vi ville därför lära oss mer om RT (Reciprocal Teaching) och
om att undervisa i läsförståelse.
Modellen visade sig lyckad. På relativt kort tid märktes ett
betydligt större engagemang och intresse från elevernas sida. Barnen började
ställa frågor och diskutera sinsemellan, de hjälpte varandra att förstå och
förklara. Lärarnas förändrade undervisning har positivt påverkat elevernas
intresse för talat och skrivet språk.
Vi prövade Reciprocal Teaching både på berättande texter och
på sakprosa. Kunde ett recept på ”Grönsakskyckling i ugn” vara tillräckligt
elevnära och engagerande?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar